Felix gatubarn i klassrummet

Jag är lärare i svenska som andraspråk och i min undervisning använder jag mig av många olika skönlitterära böcker. Skönlitteratur är fantastisk att jobba med eftersom eleverna får möta nya världar och lära sig språkets olika nyanser med nya ord och begrepp, samt att de får kännedom om olika lässtrategier.

När jag introducerar en ny bok för mina elever säger jag att vi ska göra en resa tillsammans. ”Boken vi ska läsa tar oss till landet Guatemala där vi kommer att få stifta bekantskap med en liten pojke som heter Felix.”

Efter den introduktionen ger jag eleverna en bild av bokens framsida som de klistrar in i sin skrivbok. Därefter ska de säga vad de ser på bilden och vad de tänker:

– Jag ser ……

  • – Jag tänker att ………

Eleverna säger:

”Jag ser en pojke”

”Jag ser två poliser som slår pojken”

”Jag tänker att pojken blir jagad av poliserna”

”Jag tänker att pojken är rädd”

Allt som eleverna säger skriver jag upp på tavlan. När alla fått säga vad de ser och vad de tänker är det dags för eleverna att individuellt skriva i sina skrivböcker vad de ser och vad de tänker om bilden. De elever som kan mindre svenska kan ta hjälp av de meningar och ord vi har skrivit upp på tavlan.

När vi ska läsa första kapitlet sätter jag upp en affisch på tavlan med nya ord och begrepp.

Det är bra att synliggöra de nya orden så att eleverna kan se dem tydligt och få en förförståelse inför det vi ska läsa gemensamt.

Först läser vi första kapitlet tillsammans och går igenom och förklarar nya ord och begrepp för att förståelsen skall bli optimal.

Därefter skall eleverna svara på några frågor och göra en skrivuppgift som är kopplad till läsförståelsen. Då är det bra att affischen med de nya orden syns tydligt så att de kan använda  de nya orden och begreppen som de lärt sig.

 

Svenska som andraspråk

Pedagogisk planering

Arbetsområde: Skönlitteratur

Syfte

Enligt läroplanen för grundskolan 2011 i ämnet svenska som andraspråk ska du:

* få möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen

* utveckla din förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter

* utveckla dina kunskaper i svenska språket

* utveckla din förmåga att formulera dig och kommunicera i tal och skrift

Arbetssätt

* Vi läser boken Felix gatubarn.

* Vi kommer att arbeta med boken där du visar din läsförståelse genom att både skriftligt och muntligt redovisa det du har lärt dig.

* Inlämningsuppgifter

Bedömningen sker på tre sätt:

1. De kunskaper du visar t ex vid inlämningsuppgifter och under dagligt arbete.

2. Hur bra du förmedlar dina kunskaper ( t ex genom att ge svar av hög kvalitet på uppgifter och argumenterar väl i diskussioner).

3. Hur bra du planerar, genomför och utvärderar ditt arbete.

 

Här är läsförståelsefrågor till första kapitlet, samt en skrivuppgift:

Felix gatubarn

1. Förklara vad ett gatubarn är.

2. Varför skulle Felix samla tillräckligt med mod?

3. Förklara varför det var ett problem att Felix hade blivit större.

4. Varför gick det lättare att tigga när Felix var mindre?

5. Vilket hemligt vapen hade Felix som gjorde honom mindre rädd?

6. Vad köpte Felix för sina sista pengar?

7. Var utspelar sig berättelsen?

8. Varför var det ingen som ingrep när poliserna misshandlade Felix trots att många såg det som hände? Vad tror du?

9. Skriv, berätta och reflektera över vad du tänker om att Felix sniffade lim.

10. Skriv, berätta och reflektera över det som hände med Felix att han blev misshandlad av poliserna.

11. Skriv i jag-form och berätta vad som hände i första kapitlet. Du ska låtsas att du är Felix.

Målen skrivna på flera språk

När vi jobbat med skönlitteratur i skolan är det flera av barnen som undrar varför vi ska läsa så många böcker och varför vi ska svara på frågor och skriva sammanfattningar. Därför har jag i ett samarbete tillsammans med skolans modersmålslärare, förtydligat målen i svenska som andraspråk på en plansch, skriven på både svenska, arabiska och persiska. Nu förstår alla varför vi ska läsa skönlitteratur.

 

Felix gatubarn i klassrummet

Kommentera

